יח"צ בשיטת "עשה זאת בעצמך": כך תכניסו את השיר שלכם לרדיו
- Mekuvenet

- 15 בדצמ׳
- זמן קריאה 4 דקות
בעידן הנוכחי, כשהדיגיטל שולט בתעשיית המוזיקה, קל לשכוח שהרדיו בישראל הוא עדיין כוח אדיר. השמעה בגלגלצ, כאן 88 או בתחנות האזוריות יכולה להזניק חשיפה, לייצר ביקושים ולתגמל בהכנסות מתמלוגים.
אם יש לכם סבלנות, סדר ומוזיקה מעולה, אתם יכולים לעשות יח"צ גם באופן עצמאי. הנה מפת הדרכים שלכם:
שלב ראשון והחשוב מכולם: הכנת חומרים לערכת תקשורת (EPK)
לפני שאתם שולחים את המייל הראשון או בוחרים במערכת הפצה, עליכם לוודא שכל המידע שלכם מוכן ומסודר. אנשי המדיה מקבלים המון שירים חדשים מידי יום, אם המידע שתשלחו לא יהיה מונגש, ברור ויעיל הם פשוט יעברו לשיר הבא.
מה כוללת ערכת התקשורת שלכם?
קומוניקט: טקסט קצר ( 3-4 פסקאות). בו אתם מספרים קצת על עצמכם, על השיר, מה הסיפור מאחורי השיר ואפשר להוסיף כמה מילים על הישגים במוזיקה. הימנעו - מקלישאות , אל תימנעו - מזווית מעניינת שיכולה לתפוס את הקורא. הקובץ יכול להיות בפורמט וורד או PDF, מומלץ עם תמונת העטיפה של הסינגל בראש העמוד ופרטי יצירת קשר בתחתית.
השיר: בפורמט WAV ובפורמט mp3 באיכות גבוהה (320kbps). שימו לב ששם הקובץ תואם לשם של השיר והאמן.
תמונה: תמונת יח"צ איכותית (לא חובה).
טקסטים: קובץ וורד עם כל הקרדיטים, וקובץ וורד עם המילים של השיר.
קישורים: קישורים ישירים להאזנה בספוטיפיי ויוטיוב.
איפה ואיך מציגים את ה-EPK שלכם?
אחרי שכל החומרים מוכנים נשאלת השאלה: איך מגישים את הכל לשדרנים ואנשי תקשורת בצורה הכי נוחה? כאן עומדות בפניכם שלוש אפשרויות מרכזיות:
לעבוד עם מערכת הפצה מקצועית (לינקטון, פטיפון וכו')
להקים דף נחיתה עצמאי באתר משלכם: היתרון הגדול -כשאתם בונים אתר עצמאי, אתם שולטים בעיצוב בניטור ובמיתוג ב-100%.
לעבוד ללא EPK: פחוץ מומלץ, אבל אפשרי.
מהי מערכת הפצה לרדיו ואנשי תקשורת?
מערכות ההפצה (לינקטון, פטיפון, מיי סונג, פרומי): אלו מערכות שנועדו לעשות סדר. הן בונות עבורכם דף נחיתה שמרכז את כל מה שאיש תקשורת צריך: נגן להאזנה מהירה, קישורים להורדת השיר, קומוניקט, מילים, קרדיטים, תמונת יח"צ וכו'..
בנוסף - הן שולחות את השיר שלכם בתפוצה רחבה לאנשי תקשורת ומדיה ואתם מקבלים גישה למערכת כדי לעקוב, מי הוריד את השיר שלהם וכמה האזנות הוא קיבל במערכת.
היתרון: השיר מגיע בפורמט השידור הנכון יחד עם כל הפרטים הטכניים, ואתם מקבלים דוחות מעקב – מי פתח, מי האזין ומי הוריד.
החיסרון: בגלל הכמות המטורפת של השירים שנשלחים לאנשי התקשורת מידי בכל יום, השיר שלכם עלול להיבלע בתוך ים של הפצות אחרות. בנוסף, המערכת לא בהכרח מבדילה בין ז'אנרים - מה שאומר שהשיר שלכם יישלח גם לאנשי מדיה שאינם רלוונטים. מעבר לכך, מדובר בהוצאה כספית לא מבוטלת לאמן עצמאי.
מייל אישי – הכוח של הקשר הישיר
ישנה תפיסה מוטעית שאנשי התקשורת משתמשים רק במערכות הפצה כדי לקבל מוזיקה חדשה אך בעידן הנוכחי זה לא בהכרח נכון. אנשי המדיה יכולים להיחשף למוזיקה חדשה גם באופן ישיר. מייל אישי מאפשר לכם ליצור קשר ישיר, לספר את הסיפור שלכם בצורה לא מתווכת ולפנות בדיוק לשדרן שמנגן את הסגנון שלכם.
היתרון: פנייה אישית עובדת הרבה יותר טוב מכל מערכת אוטומטית.
החיסרון: אין שני לרושם ראשוני. אם תשלחו מייל באופן לא מקצועי, עמוס בפרטים מיותרים, ללא לינקים תקינים, בפורט לא נכון או עם קבצים כבדים שסותמים את התיבה, אתם עלולים לשרוף את הגשר עוד לפני שעברו עליו ולהיכנס לתיבת הספאם..
בניית רשימת תפוצה (העבודה הסיזיפית)
כאן מתחילה עבודת הבילוש. כדי לעשות יח"צ עצמאי אתם צריכים להגיע לאנשים שמאחורי המיקרופון:
חפשו את העורכים: כנסו לאתרים של תחנות הרדיו, חפשו מי עורך את התוכניות שמתאימות לסגנון שלכם, חפשו באתרים כתובות מייל רשמיות לשליחת מוזיקה לתחנה.
רשתות חברתיות: פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק הם גם כלי עבודה לגיטימי. מצאתם ברשתות איש מדיה שאתם רוצים להציע לו שיר? שלחו הודעה מנומסת ובדקו אם ולאן אפשר לשלוח לו מידע נוסף.
מאגרי מידע רשמיים: בישראל קיימים מאגרי מידע רשמיים, כמו אינפור של "יפעת", בו תוכלו למצוא את פרטי הקשר לאנשי התקשורת (*הגישה למאגר היא בתשלום).

שלב ה-Follow Up
אחרי ששלחתם את השיר שלכם לאיש תקשורת, אל תחכו ליד הטלפון. אנשי המדיה מקבלים מאות שירים בשבוע. המתינו שבוע/שבועיים אחרי ההפצה הרשמית, ואז שלחו מייל או הודעה קצרה כדי לברר אם יצא להם להאזין. במידה והיו לשיר הצלחות במהלך הזמן הזה זו הזדמנות לציין.
אל תשכחו את תחנות הרדיו האזוריות והסטודנטים
כולם רוצים להיות מושמעים בפלייליסט של גלגלצ, אבל הדרך לשם עוברת לפעמים דרך "רדיו דרום", "רדיו חיפה" או תחנות הסטודנטים (כמו "קול הקמפוס" או "רדיו הבינתחומי"). התחנות האלה הרבה יותר פתוחות לאמנים חדשים ונועזים, והן קרש קפיצה מעולה. אל תוותרו עליהן.
יח"צ עצמאי - שורה תחתונה
יח"צ עצמאי דורש זמן, עקביות ועור עבה (כי יש אפשרות שתקבלו הרבה "לא" או התעלמויות). אבל כשסוף סוף תשמעו את השיר שלכם באוטו, תדעו שעשיתם את זה במו ידיכם ותגלו שיצרתם לעצמכם רשת קשרים קטנה שתסייע לכם בהמשך הדרך.
המסלול המקביל: יח"צ "מסורתי"
הדרך הנוספת לשווק את השיר שלכם במדיות המסורתיות היא עם יח"צן/ית. יחצ"ני מוזיקה פועלים בשיטה של מערכות יחסים ארוכות טווח. במקום "לירות" את השיר לכולם, הם מנהלים דיאלוג יומיומי עם עורכי המוזיקה, השדרנים, כתבי מוזיקה, תוכניות טלוזייה ואנשי תקשורת.
איך זה עובד?
קשר אישי: היחצ"נים בד"כ לא רק שולחים לינק. הם מרימים טלפון או שולחים הודעה לעורך או לשדרן, ומסבירים למה השיר הזה ספציפית חייב להיות מושמע. היח"צנים הטובים יודעים מי העורך שאוהב פולק, מי משמיע אינדי, ומי מחפש את הלהיט הבא לאחה"צ.
הכוח של המוניטין: כשמשרד יח"צ מוכר שולח שיר, העורכים יוצאים מנקודת הנחה שהחומר עבר "סינון" ראשוני ושהוא בסטנדרט גבוה. במקרים מסוימים המותג של היחצ"ן נותן לשיר שלכם קרדיט מיידי.
המלכוד: העבודה עם יחצ"ן היא הוצאה כלכלית משמעותית (לרוב כמה אלפי שקלים לסינגל). בנוסף, חשוב לזכור: אין יחצ"ן שיכול להבטיח השמעות. גם היחצ"ן הכי מקושר בישראל תלוי בהחלטה האמנותית של עורכי הרדיו וברמת השיר שלכם. ולכן, גם אם אתם בוחרים ביח"צ מסורתי, חשוב מאוד לתכנן את התקציב כך שזה לא יבוא על חשבון קידום דיגיטלי.
אז מה עדיף?
אם יש לכם תקציב ורצון "לקנות" שקט נפשי וקשרים, יחצ"ן הוא הכתובת. אם התקציב דחוק, עבודת DIY חכמה ומסודרת יכולה להביא תוצאות טובות לא פחות.
אבל הכי חשוב - השתדלו להיות במודעות לגבי היצירה ומידת ההתאמה של כל שיר לאנשי המדיה אליהם אתם פונים.
צריכים עזרה עם כתיבת קומוניקט, בניית אתר תדמית, סידור החומרים, חוות דעת או ייעוץ מקצועי? צרו קשר


