שנת 2025 במוזיקה מעלה את השאלה החשובה - האם חברות תקליטים באמת משתלמות למוזיקאים בעידן החדש או שמוזיקאים צריכים לאמץ פורמט עצמאי יותר.
בשנים האחרונות יותר ויותר מוזיקאים בוחרים להפיץ את המוזיקה שלהם באופן עצמאי באמצעות פלטפורמות כמו: דיסטרוקיד, טיונקור, סידי בייבי, לנדר וכו'. כך הם מאפשרים לעצמם להיות הגורם האחראי על המוזיקה שלהם בפלטפורמות הסטרימינג השונות - ספוטיפיי, אפל מיוזיק, זידר, טיקטוק , אינטסגרם ועוד..
האזנות בפלטפורמות המוזיקה
אם לפני כמה שנים שוק מאזיני הסטרימינג (ספוטיפיי, אפל מיוזיק) היה יחסית נישתי, ניתן לראות כי משנה לשנה נפח המשתמשים באפליקציות המוזיקה הולך וגדל, ואליו מצטרפות גם ענקיות הסושיאל - גוגל, שהשיקה את יוטיוב מיוזיק ואת פיצ'ר השורטס. וכמובן- פייסבוק, אינטסגרם וטיקטוק - שהטמיעו אחת אחרי השניה באפליקציות שלהן פיצ'ר של מוזיקה שמגיע הישר מהמפיצים הדיגיטליים.
נתונים ותחזיות לשנת 2025
על פי דוח IFPI - חלק משמעותי מהצמיחה בהכנסות הגלובליות ממוזיקה בשנה האחרונה נבע מעלייה במנויים לשירותי סטרימינג בתשלום, אשר מספרם חצה את ה-500 מיליון משתמשים.
על פי The Business Research Company, שוק הסטרימינג למוזיקה צפוי לגדול מ-33.23 מיליארד דולר ב-2024 ל-37.18 מיליארד דולר ב-2025, עם שיעור צמיחה שנתי של 11.9%.
המסקנה: תעשיית המוזיקה עוברת לדיגיטל באופן רשמי
מה שאומר, שלכם המוזיקאים - יכולה להיות שליטה בתוכן שלכם.
בדיוק כמו משפיעניות ניקיון, אושיית אופנה או כוכבי רשת - גם אתם יכולים לשפר עמדות בנוגע לרווחים מהתוכן שאתם מייצרים. מוזיקה.
היתרונות של הפצת מוזיקה באופן עצמאי
1. שליטה מלאה על היצירות שלכם: בהפצה עצמאית, אתם שומרים על הבעלות המלאה על זכויות היוצרים ועל ההחלטות העסקיות שלכם, ללא תלות בחברות תקליטים.
2. רווחים גבוהים יותר: בהפצה עצמאית אתם שומרים על רוב ההכנסות שלכם. הן מסטרימינג, הן מסינכרון והן משימושים אחרים. כל זה תלוי ביכולת שלכם להתנהל נכון, לדווח על כל יצירה, להצטרף לארגוני זכויות היוצרים ולהיות אחראיים לגבות את מה שמגיע לכם.
3. עלויות שקופות ונמוכות: פלטפורמות כמו TuneCore, DistroKid או Landr מציעות שירותי הפצה בעלויות נמוכות, עם מסלולים שבהם אתם לא נדרשים לחלוק אחוזים מהרווחים. אתם משלמים דמי שימוש בלבד ומרוויחים את כל השאר.
4. אפשרויות קידום אישיות: כיום, באמצעות הרשתות החברתיות, תוכן יצירתי וממוקד, תוכלו להגיע לקהלים גדולים מבלי להסתמך על יח”צנים. אם תרצו תוכלו לשכור שירותים באופן עצמאי מאנשי קידום או יח"צ.
![](https://static.wixstatic.com/media/9f3c61_a456495513544c56be3f6c6aa6e7b5c6~mv2.jpg/v1/fill/w_980,h_649,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/9f3c61_a456495513544c56be3f6c6aa6e7b5c6~mv2.jpg)
מה חשוב לדעת אם בכל זאת חתמתם על הסכם עם חברה חיצונית?
התחייבות לתקופת זמן: ודאו שאינכם מחויבים לחוזה ארוך מדי. אם יש התחייבות, בררו אילו פעולות קידום החברה מתכוונת לבצע בעבור המחוייבות שלכם, ובקשו סעיף שמאפשר לכם להשתחרר מהחוזה אם החברה לא עומדת בהתחייבויותיה.
זכויות יוצרים והשליטה ביצירה: לעולם אל תמכרו את הזכויות ליצירה שלכם ללא ייעוץ מקצועי. ודאו שאתם שומרים על הבעלות המלאה על המוזיקה שלכם, והוסיפו סעיף שמבטיח שהחברה לא תוכל למכור זכויות שימוש למטרות מסחריות או לחתום על חוזי סינכרון (סינק) ללא התייעצות ואישור מפורש שלכם.
שמירה על הקטלוג שלכם: ודאו שהחברה מתחייבת לא להסיר את הקטלוג שלכם מפלטפורמות דיגיטליות ללא ידיעתכם. בדקו מה יעלה בגורל הקטלוג אם ההסכם מסתיים – האם הזכויות יחזרו אליכם? האם תעלמו מפלטפורמות המוזיקה?
שירותים נוספים והוצאות נסתרות: ודאו שהחוזה מפרט אילו שירותים כלולים ואילו לא. בדקו שאין סעיפים המאפשרים לחברה לחייב אתכם על שירותים שלא הכרתם מראש.
אחוז מהרווחים: בררו מה האחוז שאתם נותנים מכל מקור הכנסה: סטרימינג, הופעות, סינכרון, ומרצ’נדייז. השוו תנאים מול חברות אחרות כדי לוודא שההצעה הוגנת. ודאו שהחוזה מכסה גם רווחים ממקורות לא שגרתיים, כמו רישוי שירים לפרסומות או סרטים.
בקרה ודיווחים: הכניסו סעיף שמחייב את החברה להגיש דו”חות הכנסות מפורטים בצורה שוטפת. ודאו שהחוזה מאפשר לכם גישה מלאה למידע על הכנסות ותמלוגים.
תחום הסינכרון (Sync Licensing): ודאו שהחוזה קובע כי כל חוזה סינק (שימוש ביצירות בפרסומות, סרטים, סדרות) ייחתם רק באישורכם המפורש. הכניסו סעיף שמחייב את החברה לשתף אתכם בכל משא ומתן על הסכמי סינכרון.
מי מחזיק במאסטרים?: ודאו למי שייכים המאסטרים של ההקלטות שלכם. אם אפשר, השאירו את הבעלות על המאסטרים אצלכם. אם לא, בקשו שהבעלות תחזור אליכם בתום ההסכם.
פתרון מחלוקות: ודאו שהחוזה כולל מנגנון ליישוב מחלוקות (כמו גישור או בוררות), כדי להימנע מהליכים משפטיים יקרים.
מטרות מסחריות ושימוש ביצירות: ודאו שהחברה לא יכולה למכור זכויות למטרות מסחריות (כמו רישוי לפרסומות או מוצרים) ללא התייעצות ואישור מפורש מכם. הוסיפו סעיף שמחייב את החברה לעדכן אתכם על כל שימוש מסחרי ביצירות שלכם.
לסיכום
הפצה עצמאית של מוזיקה בעידן הדיגיטלי מעניקה לכם שליטה מלאה וגמישות בקידום היצירות שלכם - אבל תצריך מכם כישורי אדמיניסטריציה ואחריות. אם תבחרו לעבוד עם חברה חיצונית, ודאו שהחוזה מגן על הזכויות שלכם ומאפשר לכם לשמור על השליטה ביצירותיכם. האמינו ביצירות שלכם, השתמשו בכלים הדיגיטליים הזמינים, ותווכו את עצמכם לקהלים הנכונים באמצעות תוכן איכותי וממוקד.
כתבות נוספות שיעזרו לכן/ן
לייעוץ, קידום דיגיטלי וסיוע בהפצה עצמאית: צרו קשר