top of page
  • תמונת הסופר/תMekuvenet

מה זה רישיון סינק ולמה כולם רוצים אותו?

רישיון סינק או באנגלית: Synchronization License הוא רישיון לשימוש ביצירה מוזיקלית בליווי תמונות נעות (סדרות טלויזיה, פרסומות, סרטים).


רישיון הסינק נחתם בין הבעלים של היצירה- המוגנת בזכויות יוצרים- לבין מי שדורש להשתמש בה. במידה ומנהלים אותו נכון מדובר באחד מאפיקי ההכנסה הפוטנציאלים הרווחיים יותר עבור מוזיקאים.


מהם היתרונות בשימוש ביצירה שלי בסרט/טלויזיה/פרסומת?

כאשר השיר שלהם הוא חלק ממדיה חזותית ובהנחה שאתם הבעלים של היצירה, ובהתאם להסכם הרישיון- אתם יכולים להרוויח תמלוגים בכל פעם שהיא מתנגנת. אם השיר שלכם נכנס לסרט מוכר, לדוגמא, תרוויחו תמלוגים בכל פעם שהסרט יוקרן ו/או ישודר.


היתרון הנוסף של סינק הוא כמובן חשיפה. במידה והיצירה המוזקלית שלכם היא חלק ממדיה חזותית מצליחה תקבלו חשיפה אדירה.


איך אוכל להגיש את היצירה שלי לצורך סינק?

בעולם הסינק יש שלוש שיטות עבודה עיקריות: ספריות מוזיקה, סוכני/סוכניות סנכרון, עבודה עצמאית.


ספריות מוזיקה הן אוספים גדולים של שירים שבהם מפיקי מדיה חזותית יכולים למצוא את המוזיקה הספציפית שהם מחפשים. מודל התשלום בספריות המוזיקה דומה ל "שאטרסטוק" - הלקוח משלם עבור השימוש ביצירה באופן חד פעמי ולרוב לא ישלם תמלוגים נוספים. בחלק מהמקרים יידרש למתן קרדיט. בגלל השיטה, ספריות המוזיקה מתאימות יותר לקטעים אינסטרומנטליים שאין בהם חלוקת קרדיטים מורכבת.


השיטה השניה היא סוכנויות/סוכני סנכרון. סוכנויות הסנכרון עובדות עם מפיקים, בימאים, יוצרי סרטים, חברות פרסום או מותגים גדולים ומציעים את רצועות הסאונד המתאימות ביותר להפקות השונות. סוכן טוב הוא כזה שמצליח "לקלוע" לטעם של המפיקים, שלפעמים מרוב קטעים מוזיקלים, לא מצליחים למצוא את הקטע הייחודי שמתאים להם בדיוק. עקב אופי עבודתם- סוכני סנכרון בד"כ יגבו עמלה מהתמלוגים או יבקשו אישור מקדים לניהול המשא ומתן בשמכם בסכום נקוב.


אפשר לעשות את זה לבד?

באופן עקרוני, כן. כדי להיות מסונכרנים למדיה חזותית תצטרכו למצוא את הדרך להגיע לאנשים הרלונטיים בתעשייה שהמוזיקה שלכם עשויה להיות רלוונטית להפקה שלהם.


איך קובעים את דמי הסנכרון?

בהנחה ולא אישרתם לסוכנות/חברת הפצה/אחר את השליטה בסנכרון מראש- העמלות יהיו תוצר של משא ומתן. כאשר אתם מגיעים למו"מ על תמלוגי סנכרון יש כמה נושאים שכדאי לקחת בחשבון:

  • מהי המדיה שבה יבוצע הסנכרון? סרט, סדרת טלויזיה, פרסומת, משחק מחשב וכו'

  • כמה זמן ייעשה שימוש ביצירה? שבוע, חודש, שנה, נצח

  • איפה המדיה תשודר? שידור מקומי/בינלאומי

  • באיזה מדיום? טלויזיה/קולנוע/סטרימינג/אחר

  • מה תקציב ההפקה? סרט של יוניברסל או סרטון סטודנטים דל תקציב

  • מה אורך הקטע המוזיקלי? יצירה המלאה או רק כמה שניות

  • יש לכם מוניטין? מוזיקאים וותיקים ומוכרים או יוצרים אנונימיים מתחילים

  • תדמית: האם החיבור ביניכם למדיה הויזואלית יוכל לפגוע בתדמית שלכם? אם כן- האם הנזק שווה את ההכנסה?


איפה המוקשים

כמו בכל היבט בעולם המוזיקה- המוקשים הם בחוזים. כאשר אתם מפיצים יצירה מוזיקלית שימו לב למי אתם מעניקים את הזכויות. האם אתם הבעלים הבלעדיים? האם האם בחוזה ההפצה נתתם אישור להציג אתכם בספריות מוזיקה/להגיש אתכם לסינק? האם יש עוד אנשים שאיתם אתם צריכים לחלוק תמלוגים? בכל מה שקשור לחוזים והסכמים כדאי שתעזרו בעו"ד.


אני לא עו"ד אבל אשמח לעזור בכל עניין מוזיקלי דיגיטלי אחר, צרו קשר


bottom of page