top of page
תמונת הסופר/תMekuvenet

סיכום שנת 2024 בתעשיית המוזיקה: מגמות, נתונים ותובנות

שנת 2024 הייתה שנה דינמית בתעשיית המוזיקה, עם שינויים משמעותיים בצריכת מוזיקה ובמודלים הכלכליים המובילים. כל הפלטפורמות הדיגיטליות – טיקטוק, יוטיוב שורטס, אינסטגרם, וגם תחום הבינה המלאכותית – שיחקו תפקיד משמעותי בשינויים וההצלחות של השנה.


הכנסות ממוזיקה ב 2024 והתחזיות לשנת 2025

על פי The Business Research Company, שוק הסטרימינג למוזיקה צפוי לגדול מ-33.23 מיליארד דולר ב-2024 ל-37.18 מיליארד דולר ב-2025, עם שיעור צמיחה שנתי של 11.9%. הצמיחה נובעת מהפצת מוזיקה דיגיטלית, התפשטות מכשירים ניידים, אינטגרציה עם מדיה חברתית, שיפור מהירויות גלישה באינטרנט והסכמים גלובליים.


הצמיחה צפויה להאיץ עד 2029, עם הגעה ל-67.87 מיליארד דולר, עם שיעור צמיחה שנתי של 16.2%, בזכות שילוב פודקאסטים, פיצ'רים אינטראקטיביים, התפשטות לשווקים מתעוררים ותרבות השיתוף במדיה החברתית.

העלייה בהכנסות מהסטרימינג נגרמה לא רק על ידי הגדלת מספר המנויים (שחצה את ה 500M), אלא גם בזכות השפעת השימוש במוזיקה על פלטפורמות חברתיות כמו טיקטוק ויוטיוב, שיצרו יותר תנועה ועניין סביב שירים חדשים.


תמלוגים ומודלים כלכליים חדשים

תעשיית המוזיקה הישראלית חוותה עלייה של כ-7% בתמלוגים על פי דיווחי אקו"ם, בעיקר בזכות השמעות ציבוריות בתחנות רדיו, טלוויזיה ופלטפורמות דיגיטליות. בעוד שהשוק העולמי התמקד בשירותי סטרימינג, בישראל נרשמה עלייה בהכנסות מהופעות חיות, במיוחד עקב אירועי התרבות שצמחו לאחר המלחמה.


ההשפעה של טיקטוק בתחום המוזיקה

לפי הדיווחים במדיה כ 70% מהשירים שהפכו ללהיטים ב 2024 היו שירים שהצליחו תחילה בטיקטוק. כבר לפני שנתיים טיקטוק הודיעה על הרחבת ספריית המוזיקה המסחרית שלה, במטרה לסייע לאמנים להגיע לקהל רחב יותר ולהגביר את הנוכחות שלהם בפלטפורמה, ונראה שהמגמה רק הולכת ומתרחבת.


טיקטוק מצליחה לייצר ויראליות כל כך משמעותית - שהתוכן בפלטפורמה בכלל לא חייב להתחיל כמוזיקה כדי להפוך להצלחה מוזיקלית. אחת הדוגמאות לתופעה היא- Man in Finance. סרטון ויראלי שסומפל ומוקסס על ידי דיויד גואטה, ועומד כיום על כמות האזנות של קרוב ל 42M.


בזירה המקומית

גם אצלנו היה ניתן לראות את ההשפעה והקשר ההדוק בין הרשתות החבריות ומוזיקה. ב-2024, השיר "פחד אלוהים" (12M האזנות בספוטיפיי) של כפיר צפריר זכה לחשיפה בינלאומית משמעותית כאשר קים קארדשיאן שיתפה את השיר בסטורי. החשיפה הובילה לעלייה חדה בהשמעות, במיוחד בטיקטוק, שם השיר הפך לוויראלי והקפיץ את צפריר לקדמת הבמה.


במהלך המלחמה אי אפשר היה להתעלם גם מ "חרבו דרבו" של נס וסטילה (10M האזנות בספוטיפיי), שהתגלה כנבואה שמגשימה את עצמה וחזר שוב ושוב להיות טרנד ברשתות.


יוטיוב שורטס והצלחה ב-2024

על אף שלקח לגוגל קצת זמן להדביק את הפער ולהוסיף ליוטיוב את תכני ה"שורט", יוטיוב ממשיכה להוות פלטפורמת השפעה מרכזית בתחום המוזיקה גם ב 2024. על פי נתוני YouTube Music, כ-10 מיליון שירים חדשים הועלו בשורטס השנה, רבים מהם הפכו לוויראליים בקטגוריות שונות, כולל שירי ריקוד ואתגרים מוזיקליים.


נראה כי גוגל ממשיכה לפתח את נישת השורט ביוטיוב - לאחרונה היא האריכה את אורך הסרטונים (שהיו מוגבלים לאורך של דקה), ומחייבת את יוצרי התוכן שרוצים להצטרף לתוכנית השותפים בעמידה בקריטריון של: 3M צפיות בשורטס, כתנאי סף.


הבינה המלאכותית במוזיקה: מהפכה יוצאת דופן

הבינה המלאכותית (AI) הפכה לחלק בלתי נפרד מהתעשייה, כאשר המוזיקה עוברת שינוי בעזרת טכנולוגיות כמו אלגוריתמים, יצירת שירים אוטומטית, סינון המוזיקה לצרכים שונים, והפקת טרקים בעזרת כלים כמו OpenAI’s MuseNet ו-Amper Music.


שימושים עיקריים של AI במוזיקה ב-2024

1. יצירת שירים אוטומטיים – טכנולוגיות כמו Amper Music ו-Aiva מאפשרות לאמנים ויוצרים להפיק שירים במהירות, תוך שמירה על איכות גבוהה.

2. אנליזת נתונים וצרכים – AI מאפשר ניתוח של נתוני השמעות ותגובות הצופים, מה שמסייע לאמנים ולחברות תקליטים להבין את הקהל ולהתאים את המוזיקה בהתאם.

3. סינתזה של סאונד – באמצעות כלים כמו Endlesss ו-Soundation, אמנים יכולים ליצור מוזיקה מקורית בעזרת יצירת סאונדים חדשים המפולחים באופן אוטומטי.

4. סינתזת קול – שימוש ב-AI גם בסינתזת קולות דיגיטליים שיכולים לשחזר ולהשתמש בקולות של זמרים מוכרים או יצירת קולות חדשים לחלוטין.

5.מאסטרינג - שימוש ב AI למאסטרינג עם Landr,


6.וכמובן, איך אפשר שלא לציין את "גחלת נעורים". סקיצה פרי יצירתה של SUNO שהופקה באולפן והפכה ללהיט.





תחזיות לגבי הבינה המלאכותית במוזיקה:

ב-2025, צפוי ש-40% מהמוזיקה שנצרכת תכלול יצירות שנוצרו בשיתוף פעולה עם בינה מלאכותית.

יותר ויותר אמנים ישתמשו בבינה מלאכותית ככלי יצירה אישי – משירים ועד סאונדים.


ההתחזקות של המוזיקה העצמאית

ב-2024, המוזיקה העצמאית צמחה בצורה משמעותית, כשיותר אמנים בחרו לפרסם את יצירותיהם בצורה עצמאית, ממשקי ההפצה הדיגיטליים מאפשרים לאמנים שליטה על ההפצה לסטרימינג ובקרה טובה יותר על הכנסות שלהם בדיגיטל. לפי דוח של IFPI לשנת 2024  האמנים העצמאיים, באמצעות הפלטפורמות כמו Landr, DistroKid ו-CD Baby, ודומות, פרסמו במהלך שנת 2023 יותר מ-12 מיליון שירים חדשים . לפי שיעור הצמיחה הכללי של התעשייה נראה כי המגמה העצמאית ממשיכה לגדול.



לסיכום

שנת 2024 הייתה שנה משמעותית עבור תעשיית המוזיקה, שבה ניכרה השפעתן של פלטפורמות דיגיטליות כמו טיקטוק, יוטיוב שורטס ואינסטגרם, ובמיוחד בעזרת השפעתה של הבינה המלאכותית במוזיקה. הכלים החדשים מאפשרים לאמנים ליצור ולהפיץ את יצירותיהם בצורה עצמאית יותר מאי פעם. תחום הסטרימינג ממשיך לשלוט, וההכנסות ממוזיקה צפויות לעלות גם בשנים הקרובות.


לייעוץ, שיווק דיגטלי וסיוע בהפצה עצמאית - צרו קשר


bottom of page