top of page
  • תמונת הסופר/תMekuvenet

תמלוגי מוזיקה: איך עובד מנגנון התמלוגים בישראל ומי מעביר תשלומים עבור הזכויות השונות

הוצאתם שיר חדש ומעוניינים להצטרף לארגון שיגבה את התמלוגים עבורכם? כדאי שתמשיכו לקרוא את הכתבה הבאה.



זכויות יוצרים ביצירה מוזיקלית

זכויות היוצרים בתחום המוזיקה מתחלקות לשני חלקים. האחד מכסה את הקלטת הקול המקורית- שמגן על שימוש בהעתקים של היצירה, והשני מכסה את המילים והלחן- מגן על המנגינה והמבנה הבסיסי של השיר. ברוב היצירות המוזיקליות ישנן גם זכויות נלוות (למבצעים/נגנים)- שמגנות על הביצוע של היצירה.


בהרבה המקרים ליצירה מוזיקלית אחת ישנם מספר גדול שותפים: הכותב/ים, המלחין/ים, המוציא לאור, הזמר/ים המבצע/ים, הנגנים והמפיק. לכל אחד מהמשתתפים יש חלק מסוים בתוצר הסופי ומתוקף כך, התמלוגים עבור יצירה אחת עשויים להתחלק בין מספר גורמים.



מי הם הארגונים הפעילים בישראל לצורך גביית תמלוגי מוזיקה

בישראל פעילים חמשת הארגונים הבאים:

  • אקו"ם : גובים תמלוגים בשם כותבי ומלחיני היצירה

  • הפדרציה / הפי"ל : גובים תמלוגים בשם המבצע/המוציא לאור עבור שעתוק או שימוש בהקלטת הקול המקורית

  • אשכולות: גובים תמלוגים בשם האמנים המבצעים

  • עילם: גובים תמלוגים בשם הנגנים המבצעים


מהם תמלוגים מכניים

תמלוגים מכניים הם התגמול לו זכאים יוצרי קומפוזיציה מוזיקלית עבור שעתוק של היצירה. בימים שלפני המדיה הדיגיטלית, תמלוגים אלו שולמו בכל פעם ששיר שוכפל באופן מכני כתקליט/תקליטור או כל מדיום פיזי אחר. כיום, תשלומי התמלוגים המכניים הורחבו גם לשימושים מקוונים והם נוצרים בכל פעם שהקומפוזיציה מוזרמת בפלטפורמות דיגיטליות כמו ספוטיפיי, אפל מיוזיק וכו'



כיצד גובים תמלוגים מפלטפורמות המוזיקה

שירותי הזרמת המוזיקה משלמים תמלוגים עבור השמעות, מכירות והורדות של יצירות מוזיקליות. את התמלוגים החברות מעבירות לחברות ההפצה / לייבלים (Recording royalties) ולארגוני ניהול זכויות (Publishing royalties). לרוב המדינות יש אגודת זכויות משלהן וכל התמלוגים שנוצרו באזור מסוים משולמים לחברה המקומית.


במידה והיצירה המוזיקלית שלכם מופצת באופן דיגיטלי באמצעות פלטפורמת הפצה (קראו עוד אודות פלטפורמות הפצה כאן), סביר להניח שבתחילת ההתקשרות חתמתם על חוזה/הסכם שמפרט מהי חלוקת התמלוגים ביניכם לבין המפיץ ו/או הגורם המתווך ביניכם לבין פלטפורמות המוזיקה.


אם אתם חברים בארגון ניהול זכויות (אקו"ם/הפדרציה וכו') - הארגון צריך לאתר ולתבוע את התמלוגים שאת.ה זכאי.ת להם ולהעביר לך את התשלומים.



כיצד גובים תמלוגים מגופי שידור ומוסדות?

בישראל, מתוקף חוק זכויות יוצרים (2007) וחוק זכויות מבצעים ומשדרים (1984), אין לעשות שימוש ביצירה מוזיקלית ללא הסכמת היוצרים ומבצעי היצירה. עקב המורכבות להתחקות אחר כמות ההשמעות והשימושים ביצירות קמו ארגוני ניהול זכויות יוצרים אשר מאתרים את השימוש ביצירות, גובים תשלום עבור השמעות באמצעי שידור מדידים, ומוכרים רישיונות השמעה לבתי עסק, מוסדות וארגונים.


בשורה התחתונה

במידה ובעלי הזכויות חברים בארגון ניהול זכויות- הארגון גובה עבורם תמלוגים בגין שימוש פומבי ביצירה, זה כולל: השמעות רדיו, טלויזיה, בתי עסק, אירועים וכו'. רוב הארגונים יגבו דמי ניהול ו/או דמי הצטרפות עבור השירות.


במידה ובעלי הזכויות אינם חברים בארגון ניהול זכויות- מי שמעוניין לעשות שימוש ביצירה המוזיקלית שלהם צריך לפנות ישירות, לבקש אישור/להסדיר תשלום.



הופעות חיות

הרבה אמנים לא מודעים לכך, אבל גם עבור הופעות חיות אתם זכאים לתמלוגים. תעריפי התמלוגים משתנים ממקום למקום כאשר הופעות באולמות גדולים יותר יקבלו תעריפים גבוהים יותר ממקומות קטנים. ניתן לגבות תמלוגים עבור הופעות חיות דרך הארגון מולו אתם עובדים לגביית תמלוגים.



כיצד ניתן לתבוע תמלוגים?

תביעת תמלוגים יכולה להיות עסק מסובך. באופן עקרוני, כל מי שמעוניין להשתמש ביצירה מוזיקלית אמור ליצור קשר עם כל אחד מהשותפים ביצירה ,לסכם איתו את התשלום הראוי, ולהעביר לו אותו.


בפועל- מדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית. כפי שהבנתם, קיימים סוגים שונים של תמלוגים - שמשולמים בדרכים שונות - דרך ארגונים שונים. הדברים מסתבכים עוד יותר כאשר מרחיבים את אזור החיפוש, וכל זאת בהנחה שיש לכם דרך לנטר את השימושים ביצירה. *למען הסר ספק: בכל עניין משפטי מומלץ להיוועץ עם עו"ד



מה כן ניתן לעשות?

אם אתם רשומים בארגוני ניהול זכויות (אקו"ם, הפדרציה וכו') ומפיצים על ידי חברת הפצה או לייבל- חשוב שמידי פעם תבקשו מהמוציא לאור/מפיץ דוח השמעות. וודאו כי כל יצירה שלכם רשומה באופן מסודר בארגון המתאים, במידה ואין רישום- מהרו לתקן (חלק מהארגונים יגבו עבורכם תמלוגים רטרואקטיבית). בדקו מהו אחוז התמלוגים אותו גובה מכם חברת ההפצה והאם מדובר בנתח מוצדק.


כמו כן, במידה והארגון מולו אתם עובדים לא מייצג אתכם במדינה מסוימת- תוכלו להרחיב את רשת הזכויות במדינות בהן אתם לא מיוצגים.




מצאתם טעות בכתבה? ספרו לי

למידע אודות שירותי דיגיטל למוזיקאים צרו איתי קשר






bottom of page